Kokosový olej jako potravina/ Není tuk jako tuk

19. srpna 2017 v 11:58 | Aisha.Jayne |  Kokosový olej

Kokosový olej jako potravina


Trávení kokosového oleje se podobá spíš sacharidům. Není potřeba žluč ani enzymy slinivky a rozkládá se na glukózu - zdroj energie. Narozdíl od jiných tuků se neusazuje v těle. Tráví se pomaleji než sacharidy, a tak dodává organizmu energii postupně.

Právě proto kokosový olej doporučují dietologové lidem, kteří mají problémy s hypoglykemií a diabetem. Olej totiž vyrovnává náhlé kolísání hladiny cukrů v krvi. Pár lžiček oleje tak dokáže navodit pocit nasycení na několik hodin, což je ideální při redukčních dietách. Takto se lze během hubnutí vyhnout neustálým choutkám na jídlo, které často vedou k dalšímu přejídání.



Perfektní olej na vaření a smažení


• má lahodnou chuť a vůni
• pomáhá eliminovat kvasinky, bakterie i viry
• velmi snadno se tráví
• neobsahuje cholesterol
• pomáhá při hypoglykemii
• má vysokou tepelnou stabilitu

Díky tomu se stal kokosový olej velmi poulární v Americe a Velké Británii. To že jsou MCT (medium chain triglycerides) z hlediska výživy unikátní substancí dokazuje i jejich přítomnost v mateřském mléce. Mají zde jasný úkol - slouží jako snadno stravitelná výživa kojence, a navíc chrání mladý organismus proti infekcím a parazitům. Každá kojící matka si snadno může přidat kokosový olej do jídelníčku, zlepišit tak kvalitu svého mléka a umožnit dítěti zdravý růst a vývoj. Deriváty kokosového oleje se proto používají v náhražkách mateřského mléka již mnoho let. MCT (medium chain triglycerides) mají schopnost stimulovat metabolismus, podporují vstřebávání dalších látek, například esenciálních mastných kyselin (EMK). Zdravý organismus si pak vystačí s jejich menším množstvím, což může být při dnešním nedostatku EMK ve stravě velkým přínosem.




Není tuk jako tuk


Kokosový olej je na rozdíl od ostatních rostlinných olejů stabilní i při vysokých teplotách. Je to olej nasycený, stejně jako sádlo a je proto velmi vhodný na smažení a pečení. Díky složení z nasycených mastných kyselin je kokosový olej odolný proti oxidaci - žluknutí.

Žluknutí - oxidace je velkou slabinou rostlinných olejů, které jsou v poslední době masivně doporučovány jako zdraví prospěšné. Je to pravda, pokud se jedná o čerstvé, za studena lisované oleje z rostlinných semen nebo oliv. To, co se však už většina lidí nedozví je, že hodnotné nenasycené mastné kyseliny jsou velmi ochotné reagovat se vzdušným kyslíkem za vzniku volných radikálů. Tento proces urychluje teplota (rafinované oleje, smažení) a světlo. Ještě nebezpečnější je proces ztužování rostlinných olejů - hydrogenizace. Při ní vznikají vysoce toxické trans-mastné kyseliny (TFA). Právě tyto žluklé oleje se podílí na ucpávání tepen a způsobují koronární nemoci. Organismus se jich totiž jen velmi těžko zbavuje (vzpomeňte na zbytky olejů na vnějších okrajích pánví, fritéz nebo na odsavačích par. Zoxidované a zatuhlé kapky téměř nelze odstranit. Usazeniny v tepnách jsou tvořené asi z 75% žluklými nenasycenými rostlinnými tuky, zbylá část je převážně cholesterol z živočišné stravy. TFA jsou dnes pokládány za rizikovou látku, takže v USA je povinné uvádění jejich obsahu na obalu výrobků od roku 2006.

Rafinované oleje


Tam kde je vůně panenského kokosového oleje nežádoucí se používá rafinovaný, ale neztužený kokosový olej. (RBD - reffined, bleached, deodorized).

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama