Jak si zajistit dost energie pro život

23. září 2017 v 12:54 | Aisha Jayne |  Zdraví a životní styl

Každoročně se v milionových obratech prodávají zázraky, které slibují zpomalit naše stárnutí. Přitom v těle máme vlastní bojovníky proti stárnutí, jen je potřebujeme dostatečně podporovat. Jmenují se mitochondrie, jsou nezbytné pro zajištění energie na vše, co děláme, od dýchání až po pohyb a učení. Jejich omezená výkonnost znamená nedostatek energie, únavu, poruchy paměti a zrychlení stárnutí. Ve zkratce řekněme, že mitochondrie zajišťují v těle energii pro všechny probíhající procesy, ale pro svou obnovu a výkonnost potřebují zdravě vyživovat a chránit před poškozením. Jak na to?

Jak a kde se v těle tvoří energie

Mitochondrie přeměňují jídlo, které sníme, a kyslík, který dýcháme, na energii. Energie se jmenuje adenosin trifosfát (ve zkratce ATP) a používá ji celý organismus pro zajištění všech svých funkcí. Většina lidských buněk obsahuje stovky mitochondrií a největší počty (až tisíce mitochondrií) jsou v aktivních a po energii věčně hladových orgánech a tkáních, jako jsou srdce, mozek a svaly. V těle tak celkově máme tisíce miliard mitochondrií. Porucha jejich funkce je spojována s mnoha zdravotními potížemi včetně neurologické a svalové degenerace, nemocemi srdce a cév, obezitou, cukrovkou a zrychlením stárnutí.



Co mitochondriím prospívá?

Zdravé prostředí. Níže uvádím základní požadavky:
  1. Zdravé jídlo! V praxi přesně to, co roky stále dokola doporučuji: skutečné potraviny a jídla z nich.
  2. Ochranné rostlinné látky, jako jsou antioxidanty a fytochemikálie z barevných druhů zeleniny a ovoce. Ideální je denně kombinace zelené zeleniny (jako jsou špenát a kapusta), barevné zeleniny (jako jsou mrkev a řepa) a zeleniny s vysokým obsahem síry (jako jsou květák, cibule a česnek), která pomáhá v tvorbě antioxidačního glutathionu.
  3. Omega-3 tuky, které jsou potřeba pro stavbu membrán mitochondrií. Jejich bezva zdroji jsou mořské ryby jako losos, makrely anebo sardinky, maso zvířat z pastvy, dále chia semínka, konopná a lněná semínka, vlašské ořechy a vaječné žloutky.
  4. Vyrovnaný správně fungující hormonální systém, který není narušován užíváním zevních hormonů (včetně hormonů dodávaných hormonální antikoncepcí).
  5. Pohyb! Výkonnost mitochondrií nejvíce podporují intervalové tréninky a počet mitochondrií nejlépe navyšuje posilování, které vede k tvorbě svalů.
  6. Slunce, chlad a přerušovaný půst, které podporují a provokuji tvorbu i výkonnost mitochondrií.

Co mitochondriím škodí?

Mitochondriím škodí junk food, vysoce průmyslově upravované potraviny, jakékoliv toxiny, alkohol a zánětlivé prostředí, které je především způsobeno nezdravým jídlem. Z jídla jmenujme hlavně prozánětlivé omega-6 mastné kyseliny a sacharidy (do uvedených skupin patří nejběžnější rostlinné oleje a pečivo). Specialitou mezi škůdci mitochondrií jsou statiny - léky snižující krevní cholesterol. Jejich hlavním vedlejším účinkem je totiž snížení množství koenzymu Q10, který je zásadní živinou pro mitochondrie.

Zajistí nám mitochondrie věčné mládí?

Stárnutí je nevyhnutelné. Každý si jím procházíme už od samého počátku života. Přesto můžeme mnohé z jeho procesů regulovat. Náš vzhled a funkčnost těla totiž nezávisí pouze na počtu roků strávených na zemi, ale z velké míry i na zdraví mitochondrií. Každý z nás denně realizujeme spoustu rozhodnutí, které mohou zásadně prospívat anebo škodit našemu tělu, jeho orgánům a organelám v jeho buňkách, včetně mitochondrií.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Máte doma Televizi?

Ano
Ne

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama