Výživa pro mozek

4. září 2017 v 14:54 | Aisha.Jayne |  Zdraví a životní styl

Zdravá strava je nezbytná, aby celý organismus správně prospíval, a to včetně správného vyhodnocování podnětů nervovým systémem, paměti a schopnosti učit se. Každé dítě má vlastní jedinečný styl poznávání světa a zpraování informací, a proto není snadné odhalit souvislost mezi nadbytečným nebo nedostatečným příjmem určité živiny a rozumovými schopnostmi dítěte. Následující informace doporučuji brát jako možnosti, jejichž platnost je třeba individuálně vyzkoušet a na základě zkušeností sestavit ten nejlepší stravovací režim pro každé dítě.



Nejběžnější příčiny omezující správné fungování nervového systému:

Kolísání hladiny krevního cukru, tj. přejídání se sladkostmi

Nejčastější příčinou mnoha mentálních potíží je kolísání hladiny krevního cukru (tak zvaná dysglykémie) následkem nezdravého stravování. Opakovaná konzumace jednoduchých cukrů v podobě sladkostí, ale i výrobků z výživově ochuzené bílé mouky (běžného pečiva a těstovin) vede k prudkému zvýšení hladiny krevního cukru, po kterém následuje stejně prudký pokles, a s tím i kolísání energie. K nejčastějším projevům rozkolísané hladiny krevního cukru patří opakovaný pokles energie, ztráta koncentrace, tak zvaná únava mozku neboli "brain fatigue," ospalost po jídle, vznětlivost, nespavost, špatné probouzení, zvýšené pocení a bolesti hlavy.
Opakování vyjmenovaných stavů v pozdějším věku často vede k příjmu nepřirozených stimulancií: od kávy (alkaloidy theobromin, theofylin, kofein), kolových nápojů (kofein), kouření (alkaloid nikotin), alkoholu, čokolády (kofein a theobromin) až po drogy. Dokázat dysglykémii je poměrně snadné, a to nejlépe asi dvoutýdenní stravou s maximálním omezením všech jednoduchých cukrů anebo krevním stanovením glykovaného hemoglobinu. Neléčená dysglykémie se může v dospělosti podílet na vzniku obezity, Alzheimrovy nemoci, diabetu a onemocněních srdce.
Řešení:
  • Příjem pomalu se uvolňujících polysacharidů (tj. potravin s nízkým glykemickým indexem) neboli komplexních polysacharidů, které jsou především v luštěninách, zelenině a přirozených obilovinách.
  • Maximální omezení všech potravin s cukrem.
  • Zdravá a dostatečná snídaně obsahující také zdravé bílkoviny a tuky, díky kterým se obsažené cukry plynule uvolňují.
  • Příjem potravin s vlákninou, která také zpomaluje uvolňování jednoduchých cukrů.
  • Strava s dostatkem esenciálních vitamínů a minerálních látek, a to zejména vitamínu C, B komplexu, magnezia a chromu.

Potravinové alergie a intolerance, při které je problematická potravina dennodenně konzumována, protože alergie dosud nebyla odhalena

V případě nevysvětlitelných výkyv nálad v průběhu dne je vhodné přemýšlet i o možnosti potravinové alergie. Potravinou nejčastěji postihující nervový systém je gluten, který se nachází v tak zvaných obilovinách s lepkem, což je pšenice, žito, ječmen a oves. K častým projevům potravinové alergie patří: dětské koliky, ekzémy, astma, opakované ušní infekce, dále potom výkyvy nálad, časté ucpávání nosu a nachlazení, hyperaktivita, potíže se spánkem, dyslexie a jiné potíže s učením, výbuchy způsobené agresí anebo pláče.
Potravinovou alergii lze nejlépe prokázat pomocí eliminační diety, při které se podezřelá potravina či potraviny na několik týdnů zcela vyloučí z jídelníčku a pečlivě se sleduje zdravotní stav. Diagnosticky vhodné je i otestování pomocí elektroakupunktury u zkušeného terapeuta. Už zjištěná alergie se léčí pomocí dlouhodobé eliminační diety.

Nedostatek vitamínů skupiny B (často daný výhradním příjmem výrobků z neplnohodnotné bílé mouky)

K nejdůležitějším vitamínům, které prospívají našemu mozku, patří niacin (vitamín B3), pyridoxin (vitamín B6), kyselina listová a vitamín B12, které jsou nezbytné pro správné fungování důležitých nervových přenašečů (neurotransmiterů), jako je serotonin, dopamin, adrenalin a noradrenalin. Nedostatek uvedených vitamínů se může projevovat zvýšenou nervozitou, neposedností, sklonen k nadváze, častými výkyvy nálad, ale i nejistotou a přehnanými obavami. Deficit lze samozřejmě napravovat i suplementací, ale základem by měla být strava s dostatkem uvedených vitamínů, které se hojně nacházejí v přirozených potravinách.

Nedostatek esenciálních mastných kyselin, tj. zdravých tuků

Mozek je tvořen až ze šedesáti procent tuky. Esenciální masné kyseliny omega 6 a omega 3 jsou nezbytné pro jeho správné fungování. Deficit jedné z kyselin, nebo častěji jejich nesprávný poměr (dnes téměř vždy nadbytek omega 6 a nedostatek omega 3 mastných kyselin) je spojován s mnoha poruchami nervové činnosti od hyperaktivity a dyslexie u dětí až po deprese a schizofrenii v dospělosti. Vhodný poměr mezi omega 6 a omega 3 mastnými kyselinami je něco mezi 6:1 až 2:1, ale reálný poměr je dnes většinou 20:1. Příčinou nadměrné konzumace omega 6 tuků je vysoký příjem rafinovaných olejů, které se přednostně připravují ze zdrojů bohatých na mnohem stabilnější, a tím snadněji zpracovatelné omega 6 mastné kyseliny, zatímco vysoce senzitivní omega 3 mastné kyseliny výrobci téměř nepoužívají. I maso zvířat v běžném chovu, a to včetně některých chovaných ryb, je díky nepřirozené stravě, která je zvířatům podávána (obiloviny namísto trávy, mořských řas a planktonu), tvořeno nasycenými mastnými kyselinami a téměř mu chybí omega 3 mastné kyseliny, které byly dříve i v mase zvířat zcela běžné.
K základním zdrojům omega 3 mastných kyselin patří lněná semínka, konopná semínka, dýňová semínka, vlašské ořechy, losos, makrely, sardinky, vejce, tuňák a další mořské tučné ryby.

Zatížení těžkými kovy a chemikáliemi

Syntetické barvy, vůně a příchuti včetně monosodium glutamátu jsou také často dávány do souvislosti s poruchami chování, a to především hyperaktivitou. Podle mne je i bez jakýchkoliv studií či důkazů naprosto logické, že jakékoliv množství umělých aditiv je zbytečným rizikem a maximální omezení veškerých polotovarů, které jsou zpravidla "vylepšovány" celými řadami takových aditiv, je tím nejlepším řešením pro každého. Zcela obecně doporučuji při podezření na zatížení konkrétním aditivem nebo potravinou několikatýdenní detailní zapisování jídelníčku společně s popisem případným zdravotních potíží včetně změn chování a nálad. Tak je možné vysledovat možné problematické látky a důsledně je vyloučit ze stravy.
Těžké kovy se v současnosti vyskytují nejenom v podstatě všude okolo nás (vzduch, voda), ale jsou do organismu často přímo dodávány, a to například v některých potravinách (zejména z konvenčního zemědělství), v amalgámových plombách anebo vakcínách. Ideální metodou ke zjištění možné zátěže těžkými kovy je vlasová analýza.

Užívání stimulancií (opět hlavně cukru, u starších dětí i kofeinu)

K nepřirozeným stimulanciím patří mnohé soft drinks, které často obsahují nadbytky cukrů, ale také kofein. V dospělosti pak mohou být případné mentální potíže zapříčiněny i biochemickou nerovnováhou mezi nervovými přenašeči anebo nesprávným fungováním štítné žlázy (hyperaktivita anebo hypoaktivita). K nejčastějším projevům nedostatečné funkce štítné žlázy patří fyzická a mentální únavnost, deprese, podrážděnost, suchá kůže a vlasy, nesnášenlivost chladu, studené končetiny, zvýšení hmotnosti, zhoršená paměť a trávení.

Ta nejlepší prevence nervových potíží a strava pro správné fungování mozku dětí:

  • Zdravá strava v těhotenství a dostatečně dlouhá doba kojení.
  • Zařazení obilovin s lepkem do jídelníčku až po prvním roce života a jejich střídání s bezlepkovýni obilovinami.
  • V případě zjištěné potravinové alergie důsledné dodržování eliminační diety.
  • Upřednostnění přirozené obiloviny a celozrnné mouky před rafinovanými výrobky z bílé mouky.
  • Pravidelný příjem zdrojů omega 3 mastných kyselin.
  • Celkově co největší množství přirozených potravin ideálně organického původu a maximální omezení všech polotovarů.
  • Společná konzumace polysacharidů s bílkovinami a tuky, které zpomalují uvolňování cukrů a tak snižijí glykemický index jídla.
  • Snížení případné zátěže z vnějšího prostředí minimalizací používání kosmetiky a čistících prostředků z konvenční výroby.
  • Trénování mozku zkoušením nových věcí.
  • Správné balancování doby učení s naprosto nezbytným pobytem na čerstvém vzduchu a pohybem.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama