JE PRO ZDRAVÍ ČLOVĚKA VEGETARIÁNSKÁ STRAVA VHODNOU VOLBOU?

14. října 2017 v 13:54 |  Vegetariánství/Veganství
Být či nebýt vegetariánem? Lidé, kteří odmítají konzumovat produkty z masa, k tomu můžou mít různé důvody. Velkou roli při rozhodování, zda omezit živočišnou stravu, hraje zdravotní stav člověka, jeho přesvědčení, životní styl nebo i ekonomické důvody. Vegetariánství se v současné době stává životním stylem mnoha lidí. Existují restaurace, jejichž sortiment se výhradně zaměřuje na bezmasá jídla. Jaké klady a rizika s sebou tento způsob stravování přináší?



Vše má své klady i zápory

Začátek října se nesl v duchu mezinárodního dne vegetariánství. Lidský organismus bez přísunu masa samozřejmě existovat může, důležité je však dbát na vyváženou stravu. Většina lidí v populaci si nedokáže představit, že by maso měla přestat konzumovat úplně. Jaká pro a proti se ve vegetariánské stravě skrývají?
Proč je dobré být vegetariánem?
  • Vysoký přísun vlákniny snižuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku
  • Malá pravděpodobnost vysokého cholesterolu a krevního tlaku
  • Lepší zažívání
  • Menší sklon k obezitě
  • Nižší riziko infarktů a kardiovaskulárních potíží
Jaká rizika s sebou vegetariánství přináší?
  • Nedostatek železa a zinku
  • Nedostatek vitamínu A, vitamínu D a B12
  • Oslabený imunitní systém

Vegetariánská strava není vhodnou volbou pro děti

Každý člověk má právo rozhodnout se, jestli bude nebo nebude jíst maso. Nicméně existují i výjimky, které by se měly vegetariánské stravě prozatím vyhnout. Mezi tuto skupinu řadíme zejména děti. Živočišné bílkoviny jsou pro zdravý vývoj dětí nezbytné, děti jsou díky nim aktivnější a netrpí nedostatkem potřebných živin a vitamínů, které by mohly ohrozit nejen vývoj mozku.
Nebezpečí při vegetariánské stravě naopak většinou nehrozí kojícím matkám, které ovšem dodržují pravidlo vyvážené vegetariánské stravy.

Čím nahradit nedělní pečínku?

Možná si lámete hlavu otázkou, čím vegetariáni nahradí přísun masa. V dnešní době výrobci a obchodní řetězce nabízejí hned několik alternativ, jakými je třeba sójové maso, tofu, tempeh nebo Šmakoun.
Sójové maso slouží jako zdravá a levná náhražka masa a můžete ho použít ve všech druzích jídel, u kterých jste byli zvyklí na použití masa. Vyzkoušejte z něj uvařit třeba guláš, čínu, plátky na houbách nebo klidně i omáčku na špagety.
Šmakoun je pro změnu vyroben pouze z vaječných bílků a můžete ho využít jak ve studené kuchyni do salátů, tak i v teplé kuchyni. Rázem snížíte kalorickou hodnotu připraveného pokrmu.

A jaký postoj máte k vegetariánské stravě vy? Dokázali byste se vzdát masných výrobků? Svěřte se do diskuze pod článkem.


http://blog.mojeambulance.cz/je-pro-zdravi-cloveka-vegetarianska-strava-vhodnou-volbou/
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama